کاربردهای آب اکسیژنه در کشاورزی

ترکیب شیمیایی هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، یک مایع شفاف با خاصیت اکسندگی بسیار قوی می باشد که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. از پراکسید هیدروژن در صنایع به منظور اکسیداسیون، سفیدکنندگی، فرآیند استریلیزه کردن و همچنین ضدعفونی کردن استفاده می‌شود. بسته به نیاز هر صنعت، از هیدروژن پراکسید در یکی از موارد کاربردی استفاده می گردد.

 نقش آب اکسیژنه از نظر ضد عفونی کنندگی در بسیاری از صنایع نظیر آب و فاضلاب، بسیار مشخص شده است. در راستای کاربردهای گسترده که این ترکیب شیمیایی ارائه داده است، یکی از مهمترین موارد مصرف آن استفاده در صنایع کشاورزی، خوراک دام و پرورش گیاهان و  دام و طیور است.

در نگاه اول شاید به نظر برسد که چگونه ترکیب آب اکسیژنه با خاصیت اکسندگی بسیار قوی می تواند در کشاورزی مفید واقع شود! فعال بودن گروه  هیدروژن و اکسیژن در ساختار این ترکیب شیمیایی در حقیقت، فعالیت آن را برای بسیاری از کاربردها افزایش می دهد.

در کشاورزی از آب اکسیژنه با هدف ضد عفونی کنندگی آب آشامیدنی برای دام و طیور و همچنین آبیاری برخی از گیاهان حساس استفاده می شود. به دلیل اهمیت فوق العاده زیاد که پرورش محصولات کشاورزی و همچنین نگهداری دام و طیور در سلامت انسان ها دارد، این مطلب را به کاربرد آب اکسیژنه در کشاورزی اختصاص داده ایم.

 

 کاربرد آب اکسیژنه برای پرورش دام و طیور

در سال‌های اخیر بسیاری از کاربردهای ویژه آب اکسیژنه در کشاورزی به طور آشکار مشخص شده است. از پرورش آبزیان گرفته تا دامپروری و حتی مبارزه با برخی از عوامل بیماری زای گیاهی و کشت و برداشت محصولات مرغوب تر، همگی با استفاده از هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه میسر شده است.

یکی از شاخه های کشاورزی که مواد غذایی اولیه انسان ها را فراهم می کند، پرورش دام و طیور است. پرورش مرغ های تخم گذار، مرغ های گوشتی و همچنین انواع دام که از گوشت و شیر آنها استفاده می شود، نقش بسزایی در سلامت انسان ها و توسعه اقتصادی ملت ها ایفا می کند.

 به طور اختصاصی از آب اکسیژنه در سیستم های تخصصی انتقال آب آشامیدنی دام و طیور استفاده می شود تا آب در دسترس آنها را به طور کامل ضدعفونی کرده و به این ترتیب بتوانند بیماری های دام و طیور را که در میان جانوران شایع می گردد، به حداقل برسانند. نتیجه این اقدام هوشمندانه، افزایش تولید شیر، افزایش تخم مرغ ها و همچنین کاهش نیاز دام و طیور به مصرف و تزریق آنتی بیوتیک ها می باشد.

اب-اکسیژنه-در-کشاورزی

 

 

محلول آب اکسیژنه محصولات زراعی آسیب دیده را بهبود می دهد

یکی از کاربردهای منحصر به فرد آب اکسیژنه در کشاورزی، استفاده از محلول هایی با غلظت مشخص به منظور از بین بردن بیماری ها و آسیب های محصولات زراعی است. این کاربرد، یک تحول بزرگ از هیدروژن پراکسید محسوب می شود. کشاورزان برای کاهش بیماری های قارچی و ارتقای شرایط  رشد گیاهان زراعی خود، در مراحل اولیه رشد گیاه، غلظت مشخصی از محلول آب اکسیژنه را روی برگ های گیاه اسپری می‌کنند تا به این ترتیب از آسیب های وارد شده در طول مرحله رشد گیاه جلوگیری گردد.

در سال‌های اخیر، استفاده از آب اکسیژنه به منظور از بین بردن برخی از قارچ های مضر که به درختان حمله می کنند متداول شده است. در این روش کاربردی، برای تیمار کردن درختان آسیب ‌دیده، محلول مشخصی از هیدروژن پر اکسید به قسمت پایین گیاه پاشیده می شود؛ در مواردی که متخصصان کشاورزی و بیماری ‌های گیاهی تشخیص دهند، محلول پراکسید هیدروژن به طور مستقیم بر روی برگ ها پاشیده می شود.

 

کاربرد آب اکسیژنه در پرورش طیور

یکی دیگر از کاربردهای آب اکسیژنه در کشاورزی، استفاده از آن برای کاهش بیماری های طیور و پرندگان است. افرادی که در حوزه پرورش مرغ های تخم گذار و پرندگان فعالیت می کنند با افزودن مقادیر مشخصی از هیدروژن پراکسید به آب آشامیدنی این حیوانات، از ابتلای آنها به بیماری های شایع جلوگیری کرده و به ویژه در مرغ های تخم گذار موجب افزایش تخم گذاری آنها خواهند شد.

 از محلول آب اکسیژنه علاوه بر پرورش طیور،  برای جلوگیری از بیمار شدن دام نیز استفاده می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که محلول هیدروژن پراکسید در این کاربردها باید حتماً غلظت مشخص داشته باشد و درصد خلوص اولیه این محلول نیز به طور تجاری، کاملاً واضح و آشکار بر روی بسته ها درج شده باشد.

صدرا شیمی تامین کننده مواد اولیه شیمیایی مانند سود پرک، آب ژاول و کلر آمادگی همکاری با تولید کنندگان و مشتریان عزیز را دارد. جهت استعلام قیمت با کارشناسان فروش تماس حاصل بفرمایید.

منبع:

h2o2uses.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما