سود پرک در بازیافت پت

سود پرک در بازیافت پت

سود پرک یا سدیم هیدروکسید کاربردهای بسیار زیادی دارد. از میان کاربردهای این ماده می‌توان به استفاده از آن در  تولید مواد شوینده، کاغذ، دارو و پالایش نفت اشاره کرد. امروزه از سود پرک باتوجه به خاصیت خورنده آن برای بازیافت پت نیز استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید سود پرک پی اچ بسیار بالایی دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است استفاده از سود پرک در بازیافت پت رایج‌ترین راه برای بازیافت این ماده محسوب می‌شود.

به طور کلی پت یک نوع پلاستیک شفاف، مقاوم و سبک است. در نظر داشته باشید بازیافت پت نسبت به بازیافت کاغذ فرایند پیچیده‌تری دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی سود پرک یا سدیم هیدروکسید قابلیت چربی‌زدایی بسیار قوی این ماده محسوب می‌شود. این ویژگی باعث شده است تا از سود پرک برای جداسازی ناخالصی‌ها در مراحل ابتدایی بازیافت استفاده شود. در ادامه به نحوه بازیافت پت با سود پرک بیشتر می‌پردازیم.

دلایل انتخاب سود پرک برای استفاده در فرایند بازیافت پت

به‌طورکلی استفاده از سود پرک در بازیافت پلاستیک مزایای بسیار زیادی دارد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم سود پرک یا کاستیک سودا دارای خاصیت چربی‌زدایی بسیار قوی است. ازاین‌جهت این ماده می‌تواند روغن‌های صنعتی موجود بر روی سطح پت را پیش از آغاز فرایند بازیافت پاک‌سازی کند.

در نظر داشته باشید سود پرک جامد در میان سایر مواد شیمیایی با خاصیت مشابه دارای قیمت نسبتاً مناسبی است. از این جهت استفاده از آن می‌تواند هزینه‌های کلی بازیافت پت را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. برخی از مواد شیمیایی مشابه سدیم هیدروکسید در هنگام استفاده، از خود گازهای مضر برای سلامت انسان منتشر می‌کنند.  به‌طورکلی حین استفاده از سود پرک در بازیافت پت هیچ‌گونه گاز مضر تولید نخواهد شد.

با وجود تمامی مزایای استفاده سود پرک برای بازیافت پت این ماده معایبی نیز دارد. یکی از معدود ایرادات سدیم هیدروکسید خورندگی این ماده شیمیایی است. به‌طورکلی در صورت تماس پوست با پودر خلوص بالای سود پرک امکان ایجاد سوختگی شیمیایی وجود خواهد داشت. ازاین‌جهت در هنگام استفاده از این ماده در فرایند بازیافت باید نکات ایمنی رعایت شود.

بازیافت پت با استفاده از سدیم هیدروکسید یا سود پرک
بازیافت پت با استفاده از سدیم هیدروکسید یا سود پرک

 

آغاز فرایند بازیافت پت با استفاده از سود پرک

از میان انواع پلاستیک تنها می‌توان از سود پرک برای بازیافت پت استفاده کرد. به‌طورکلی این ماده برای بازیافت انواع دیگر پلاستیک‌ها کاربرد چندانی ندارد. در نظر داشته باشید چنانچه خواهان بازیافت انواع دیگر پلاستیک باشید باید از مواد شیمیایی متفاوت استفاده کنید. همچنین هنگام ساختن پت مواد افزودنی مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌جهت در ابتدای فرایند استفاده از سود پرک در بازیافت پلاستیک باید این مواد افزونی را جدا کرد.

در نظر داشته باشید در ابتدای فرایند بازیافت پت باید تمامی قطعات موجود را خرد کرد. این موضوع در آسان کردن شست‌وشوی و چربی‌زدایی پت اهمیت بسیار زیادی دارد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم نقش اصلی سود پرک در بازیافت پت مربوط به فرایند جداسازی ناخالصی و چربی‌ها از این ماده است.

از سدیم هیدروکسید می‌توان برای پاک‌سازی قطعات کارخانه بازیافت پت نیز استفاده کرد. توجه کنید که جهت بازیافت پت باید یک محلول حاوی سدیم ‌هیدروکسید با غلظت بین یک تا سه درصد تولید کنید. شایان‌ذکر است غلطت محلول در صورت بالا بودن درصد ناخالصی‌ها باید بیشتر باشد. برای خرید مواد اولیه شیمیایی می‌توانید به فروشگاه صدرا شیمی مراجعه کنید.

سود پرک جامد برای ایجاد محلول جهت آغاز فرایند بازیافت
سود پرک جامد برای ایجاد محلول جهت آغاز فرایند بازیافت

 استفاده از سود پرک در فرایند بازیافت پت

برای استفاده از سود پرک در بازیافت پت ابتدا باید پودر این ماده را با خلوص 98 تا 99 درصد تهیه کرد. در نظر داشته باشید این ماده شیمیایی در خلوص بالا معمولاً به شکل پودر است. با ترکیب پودر سود پرک و آب می‌توان یک محلول با غلظت سه تا یک درصد از این ماده ایجاد کرد. در نظر داشته باشید پس از تولید این محلول و افزودن آن به آب  باید پت را به مدت پانزده دقیقه در آب جوشاند. استفاده از آب داغ می‌تواند باعث شود چربی‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تری از سطوح پت جدا شوند.

درصد سدیم هیدروکسید یا سود پرک نباید بالاتر از میزان ذکر شده باشد. در صورت استفاده از یک محلول سود پرک با غلظت بالا فرایند بازیافت با تداخل مواجه خواهد شد. در واقع استفاده از محلول سدیم هیدروکسید با غلظت بسیار بالا می‌تواند ماهیت ظروف پت را تغییر دهد.

در صورت ایجاد تغییر در ماهیت پت دیگر امکان بازیافت این ماده وجود نخواهد داشت. استفاده از محلول با غلظت بالاتر از میزان کافی می‌تواند اثرات زیست‌محیطی نامطلوبی نیز داشته باشد. امکان استفاده از ژل حاوی سدیم هیدروکسید یا سود پرک نیز جهت جداسازی ناخالصی پیش از بازیافت پت وجود دارد.

 

ایجاد محلول ایدئال حاوی سود پرک یا سدیم هیدروکسید برای  جداسازی ناخالصی از پت

ذکر این نکته حائز اهمیت است، علاوه بر سود پرک در بازیافت پت مواد شیمیایی دیگر نیز برای انجام این فرایند مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید محلول سدیم هیدروکسید در آب کف زیادی تولید می‌کند. ازاین‌جهت برخی از بازیافت‌کنندگان یک ماده شیمیایی دیگر برای کاهش میزان کف ایجاد شده به محلول می‌افزایند. گاهی اوقات علاوه بر سدیم هیدروکسید، سورفکتانت‌های دیگری نیز جهت پاک‌سازی کامل سطح پت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که  آب مورداستفاده برای جداسازی ناخالصی‌ها باید داغ باشد. در صورت استفاده از آب سرد برای جداسازی ناخالصی و چربی‌زدایی پت ممکن است تمامی آلودگی‌ها به طور کامل از سطح این ماده جدا نشود. به‌طورکلی دمای آب باید بالای هشتاد درجه سانتی‌گراد باشد.

جداسازی ناخالصی از سطح پت توسط سدیم هیدروکسید
جداسازی ناخالصی از سطح پت توسط سدیم هیدروکسید

نتیجه‌گیری

یکی از روش‌های رایج برای جداسازی آلودگی از پت در هنگام بازیافت این ماده استفاده از سود پرک است. سدیم هیدروکسید قدرت چربی‌زدایی بالایی دارد. برای استفاده از سود پرک در بازیافت پت باید یک محلول با غلظت یک تا سه درصد از سود پرک ایجاد کنید. پس از آن تکه‌های خرد شده پت را می‌توان درون آب حاوی این محلول قرار داد. دمای آب مورد استفاده در فرایند جدا کردن ناخالصی باید بسیار بالا باشد. برای خرید سود پرک و دریافت قیمت سود پرک با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس حاصل بفرمایید.

منابع:

https://www.researchgate.net

https://en.kunststoffe.de

https://patents.google.com

مشاوره و استعلام قیمت

تلفن دفتر:
031-32615750 (5 خط)

تلفن همراه:
0912-730-9439
0936-541-9819

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما