سود پرک ۹۹ درصد

سود پرک ۹۹ درصد

سود پرک با خلوص مختلف تولید می‌شود. در نظر داشته باشید در بسیاری از مصارف صنعتی باید از سود پرک با خلوص بالا استفاده کرد. سدیم هیدروکسید در فرم‌های مایع، پرک و گرانول موجود است. پودر سود پرک بوی خاصی ندارد. کاستیک سودا با خلوص بالای 90 درصد در حالت جامد (پرک) است. در نظر داشته باشید این ماده در خلوص بالا می‌تواند با ایجاد سوختگی شیمیایی شود. در ادامه به کاربردهای سود پرک ۹۹ درصد و نحوه استفاده از این ماده بیشتر توضیح خواهیم داد.

از میان کاربردهای سود پرک با خلوص 99 درصد می‌توان به استفاده از آن در محلول مخصوص پاک کردن قطعات صنعتی اشاره کرد. در صنعت تولید کاغذ نیز از سود پرک با خلوص بالا استفاده می‌شود. در صورت استفاده از سود پرک با خلوص بالا باید به خورندگی این ماده شیمیایی توجه داشت. رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از سود پرک الزامی محسوب می‌شود.

سود پرک با خلوص 99 درصد
سود پرک با خلوص 99 درصد

 

مشخصات کلی سود پرک  یا سدیم هیدروکسید با خلوص 99 درصد

پس از  تهیه سود پرک ۹۹ درصد باید این ماده را در کیسه های مخصوص نگهداری کرد. در واقع این کیسه ها باید جلوی نفوذ رطوبت موجود در هوا و واکنش آن با سود پرک بگیرد. در نظر داشته باشید سود پرک با خلوص بالا می‌تواند به سلامت پوست آسیب وارد کند. با توجه به ماهیت سود پرک، این ماده شیمیایی می‌تواند بافت چربی را به آسانی حل کند. دلیل محبوبیت استفاده از سود پرک با خلوص بالا در انواع شوینده نیز این موضوع به‌حساب می‌آید.

به طور کلی سود پرک ۹۸ درصد در دمای 318 درجه ذوب می‌شود. در صورت تمایل به استفاده از این ماده در  برخی از فرایندها در صنعت پتروشیمی باید در ابتدا آن را به نقطه جوش رساند. نقطه‌جوش سدیم هیدروکسید 1390 درجه سانتی‌گراد است. سود پرک با خلوص 99 درصد ماهیت قلیایی دارد. پی‌اچ تقریبی این ماده حدود  سیزده است.

برای پایین آوردن پی‌ا‌‌چ محلول حاوی ترکیب سود پرک باید به آن مواد اسیدی اضافه کرد. در برخی از مواقع تولیدکنندگان مواد شیمیایی خواهان تولید یک ژل حاوی پنجاه درصد سود پرک هستند. در این شرایط باید در ابتدا پودر سود پرک با خلوص  99 درصد را با مواد شیمیایی دیگر ترکیب کرد.

 

کاربردهای سود پرک  یا سدیم هیدروکسید با خلوص 99 درصد

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم سود پرک دارای کاربردهای سیار زیادی است. تولیدکنندگان محصولات شیمیایی معمولاً از سود پرک ۹۹ درصد به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. در واقع تولید کنندگان با افزودن سود پرک به آب و سایر ترکیبات می‌توانند انواع مختلف شوینده را تولید کنند.  یکی از کاربردهای رایج سود پرک برای صنعت تولید صابون است. در هنگام تولید صابون باید محلول سود پرک را با چربی ترکیب کرد تا صابون تولید شود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله سود پرک در شوینده را بخوانید

یز اضافه می‌کنند. گفتنی است استفاده از محلول حاوی سود پرک می‌تواند کیفیت سطح پارچه را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. در اکثر مواقع برای حذف آلودگی‌های پارچه از سدیم هیدروکسید استفاده می‌کنند.

جلوگیری از تماس سود پرک یا سدیم هیدروکسید با پوست
جلوگیری از تماس سود پرک یا سدیم هیدروکسید با پوست

 

در نظر داشته باشید برای حذف آلودگی‌های سطحی پارچه باید آن را در محلول حاوی سدیم هیدروکسید بجوشانید. این کار معمولاً بین پانزده تا بیست دقیقه زمان می‌برد. پس از جوشاندن پارچه در محلول حاوی سود پرک ۹۹ درصد تمامی ناخالصی‌ها از پارچه پاک خواهند شد. گاهی اوقات پیش از رنگ کردن پارچه نیز از محلول حاوی سود پرک برای آماده‌سازی استفاده می‌کنند.

در نظر داشته باشید سود پرک علاوه بر آب، قابلیت حل‌شدن در الکل را نیز دارد. در برخی از مواقع پودر سود پرک یا همان سدیم هیدروکسید را در الکل حل می‌کنند. برای خرید سود پرک 99 درصد و سایر مواد شیمیایی می‌توانید با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید.

استفاده از سود پرک برای تولید انواع صابون
استفاده از سود پرک برای تولید انواع صابون

 

بازیافت کاغذ و پالایش نفت با استفاده از سود پرک

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم پودر سود پرک علاوه بر تولید کاغذ، در بازیافت آن نیز کاربرد دارد. در نظر داشته باشید برای بازیافت کاغذ از  پودر سود پرک ۹۹ درصد استفاده می‌کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است کاربرد محلول حاوی  پودر سود پرک به مراحل ابتدایی فرایند بازیافت کاغذ مربوط می‌شود. در واقع این محلول در  جداسازی جوهر از بافت کاغذ  نقش بسیار مهمی دارد.

 از میان دیگر کاربردهای سود پرک می‌توان با استفاده از محلول حاوی این ماده جهت پالایش نفت اشاره کرد. در نظر داشته باشید هنگام پالایش نفت برای جداسازی برخی از ناخالصی‌ها از یک محلول سدیم هیدروکسید با غلظت بالا استفاده می‌کنند. این محلول توانایی جداسازی گوگرد از نفت را دارد. در نظر داشته باشید سدیم هیدروکسید می‌تواند گازهای اسیدی ایجاد شده در فرایند پالایش مانند هیدروژن سولفید را خنثی کند.

 

نتیجه‌گیری

سود پرک کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. برای استفاده از این ماده در صنایع مختلف باید در ابتدا با استفاده از پودر سود پرک ۹۹ درصد یک محلول تولید کرد. کاربرد موردنظر تعیین‌کننده غلظت محلول خواهد بود. در نظر داشته باشید از سود پرک برای تولید دارو، مواد شوینده مختلف و کاغذ استفاده می‌شود. این ماده در پالایش نفت و فرایند تولید پارچه نیز کاربرد دارد. برای خرید سود پرک و سایر مواد اولیه شیمیایی می‌توانید به سایت فروشگاه صدرا شیمی مراجعه کنید.

منابع:

https://kemcore.com

https://www.cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما